Πέμπτη 17 Σεπτεμβρίου 2009

ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΟ ΑΠΟΛΛΩΝΙΑΣ ΣΙΦΝΟΥ «Γνωρίζω την γειτονιά μου»

Σκοπός του προγράμματος
Να γνωρίσουν το περιβάλλον στο οποίο ζουν και να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές γι’ αυτό.


Μέθοδος εργασίας

Σχέδιο εργασίας (project)


Στόχοι του προγράμματος

- Να παρατηρούν τα παιδιά το άμεσο περιβάλλον στο οποίο ζουν.
- Να αποκτήσουν θετικές στάσεις και συμπεριφορές και να σέβονται το περιβάλλον τους.
- Να μάθουν για την αρχιτεκτονική των κτιρίων.
- Να γνωρίσουν τους φυτικούς οργανισμούς της περιοχής.
- Να χαρτογραφήσουν την γειτονιά μας.
- Να συλλέξουν πληροφορίες για τα μαγαζιά της γειτονιάς.



Συνεργασία

- με τους υπεύθυνους του προγράμματος
- τοπική κοινωνία
- φορείς του δήμου
- γονείς των παιδιών


Περιγραφή

Μια ηλιόλουστη μέρα του Ιανουαρίου, κάναμε έναν περίπατο στην γειτονιά μας με αφορμή την συζήτηση που είχαμε στην τάξη για το τι βρίσκεται έξω από το νηπιαγωγείο μας. Ο περίπατος είχε σαν στόχο να παρατηρήσουν τα παιδιά, όσο το δυνατόν περισσότερα πράγματα. Καταγράψαμε τις εντυπώσεις των παιδιών σε φωτογραφίες, σε απεικονίσεις των παιδιών με ζωγραφική και δικές μας σημειώσεις. Προσπαθήσαμε να εστιάσουμε στο τι μας έκανε εντύπωση, τι μας αρέσει στη γειτονιά του σχολείου, τι κτίρια υπάρχουν και τι μαγαζιά. Χωριστήκαμε σε 3 ομάδες των 6-7 παιδιών και η κάθε ομάδα εστίασε σε κάτι συγκεκριμένο. Γυρνώντας στην τάξη επεξεργαστήκαμε τις πληροφορίες με μια σειρά από δραστηριότητες.
-Καταγράψαμε επιγραφές καταστημάτων και πινακίδων.
-Ξεχωρίσαμε ελληνικές και ξένες λέξεις και συζητήσαμε το λόγο για τον οποίο χρειάζονται 2 γλώσσες.
- αλλάξαμε την επιγραφή από το δικό μας μπακάλικο στην τάξη
- χαρτογραφήθηκε η γειτονιά μας σε χαρτί του μέτρου από τα παιδιά
- παρατηρήσαμε την ύπαρξη σχολείων που θέλησαν τα παιδιά να επισκεφθούμε σε έναν επόμενο περίπατο
- ασχοληθήκαμε με τα επαγγέλματα των ανθρώπων της γειτονιά μας
- επισκεφθήκαμε το super market της γειτονιάς μας και τα παιδιά πήραν μια συνέντευξη από τους εργαζόμενους
- συζητήσαμε και είδαμε φωτογραφίες πως ήταν παλιά η γειτονιά μας
- αναλύσαμε πως ήταν παλιά και πως εξελίχθηκαν τα επαγγέλματα
- διαβάσαμε αποσπάσματα από το βιβλίο «επαγγέλματα παλιά που δεν υπάρχουν πια»
- αφήγηση παραμυθιού «Άρης ο τσαγκάρης»

Επίσης , παρατηρήσαμε το φυσικό περιβάλλον και τα παιδιά μέσα από τις ζωγραφιές τους αποτύπωσαν την κατάσταση της περιοχής σε σχέση με τα λουλούδια, δέντρα και διάφορα φυτά που υπάρχουν. Φέραμε βιβλία στην τάξη για να πάρουμε πληροφορίες γι’ αυτά τα φυτά.
Κατά τη διάρκεια του προγράμματος, προέκυψε το θέμα πόσο μακριά ή κοντά είναι το νηπιαγωγείο από τα σπίτια των παιδιών, ότι κάποια χρησιμοποιούν λεωφορείο για την μετακίνησή τους και άλλα έρχονται με τα πόδια. Είδαμε μέσω του υπολογιστή το νησί και όλους τους οικισμούς και φτιάξαμε το χάρτη της δικιάς μας γειτονιάς που την ονόμασαν τα παιδιά « Σχολειογειτονιά».
Επίσης, παρατηρήθηκε πόσο καθαρό είναι το άμεσο περιβάλλον μας, και συζητήθηκε η σημασία που έχει να προσέχουμε και να σεβόμαστε τον τόπο στον οποίο ζούμε. Επιπλέον, λόγω των πολλών κάδων ανακύκλωσης, ασχοληθήκαμε με το θέμα της ανακύκλωσης φτιάχνοντας διάφορες κατασκευές από ανακυκλώσιμα υλικά και παίξαμε κινητικά παιχνίδια. Μάλιστα, η τελική γιορτή της σχολικής χρονιάς είχε ως θέμα την ανακύκλωση και παιχνίδια.
Το μπακάλικο της τάξης μας εξελίχθηκε σε ένα super market το οποίο εμπλουτίστηκε με διάφορα σχετικά υλικά, όπως με κουτιά από γάλα μέχρι τιμοκατάλογο που φτιάξανε τα παιδιά, μπλοκάκι για να δίνουν αποδείξεις και ένα μικρό κομπιουτεράκι.
Δημιουργήσαμε την γωνιά της «Σχολειογειτονιάς» στολίζοντάς την με φωτογραφίες, ζωγραφιές των παιδιών και άλλα σχετικά υλικά.
Τέλος, καθένα παιδί ξεχωριστά μίλησε για την δικιά του γειτονιά. Παρουσιάζοντας την με ζωγραφιές και φωτογραφίες στα υπόλοιπα παιδιά την γειτονιά, έτσι αναφέρθηκαν πολλές από τις περιοχές του νησιού, στο χάρτη τη Σίφνου σημειώθηκε που είναι το κάθε παιδί και συζητήθηκε ποιος είναι μακριά , κοντά και φτιάχτηκε και ένας πίνακας με τα ονόματα των γειτονιών και τα ονόματα των παιδιών.

Αξιολόγηση

Η ενασχόληση των παιδιών με θέματα που έχουν άμεση σχέση με το περιβάλλον τους βοηθάει στο να παραμένει έντονο το ενδιαφέρον των παιδιών. Παρατηρήθηκε ότι στο ελεύθερο παιχνίδι πήγαιναν στη γωνιά της Σχολειογειτονιάς και επεξεργάζονταν τα υλικά, παρατηρούσαν φωτογραφίες και συζητούσαν μεταξύ τους γι αυτά που ξέρουν και σημείωναν ό,τι θεωρούσαν σημαντικό.
Ζητούσαν να βγαίνουμε πιο συχνούς περιπάτους και να επισκεφτούμε όλα τα μαγαζιά της περιοχής. Σε καθημερινές συζητήσεις για το τι κάνανε την προηγούμενη μέρα πήγαιναν στον χάρτη που φτιάξανε και εξηγούσαν που πήγανε με την οικογένειά τους και τι υπήρχε σ’ εκείνη την περιοχή. Έμαθαν να παρατηρούν το χώρο που βρίσκονται κάθε φορά και να εκφράζονται γι’ αυτόν ώστε να κατανοήσουν και οι υπόλοιποι.


Συμπέρασμα

Η έξοδος από το χώρο του σχολείου κι η σύνδεση του μικρόκοσμου της τάξης με τον έξω κόσμο είναι μια εμπειρία πλούσια σε ερεθίσματα. Η μαθησιακή διαδικασία γίνεται πιο ενδιαφέρουσα και τα παιδιά οδηγούνται σε μια βιωματική προσέγγιση του θέματος. Τα παιδιά χαίρονται ιδιαίτερα να μιλούν για το δικό τους σπίτι και τα προσωπικά τους βιώματα και έδειχναν με καμάρι τις φωτογραφίες τους, τις ζωγραφιές τους και τα υλικά που φέρνανε για τον στολισμό της τάξης τα επιδείκνυαν με χαρά.

Νηπιαγωγοί : Ευαγγελοπούλου Μαρία
Παλαιού Μαργαρίτα
Διαμάντη Ιωάννα

Δεν υπάρχουν σχόλια: