Τρίτη 10 Μαΐου 2011

3/ΘΕΣΙΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ ΒΙΒΛΟΥ ΝΑΞΟΥΑπό το Πράσινο στο Αειφόρο Σχολείο. Εμπειρίες από την Εφαρμογή Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης.

Σκάρκος Χρήστος (Δάσκαλος)
Email: skarkchr@sch.gr



Εισαγωγή

Θα ήταν τετριμμένο και κουραστικό, ίσως, να ξεκινήσουμε την παρουσίαση αυτή αναφερόμενοι στους ορισμούς ή και στη σημασία της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης και της Αειφόρου Ανάπτυξης. Γι’ αυτό κρίνουμε σκόπιμο να δώσουμε έμφαση στην πορεία υλοποίησης των Προγραμμάτων Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης που είχαν ως αποτέλεσμα τη μετατροπή ενός μικρού (σε οργανικότητα και μαθητικό δυναμικό) σχολείου, στο πρώτο ή τουλάχιστον ένα απ’ τα πρώτα σχολεία των Κυκλάδων που έχει κάνει ένα σημαντικό βήμα προς την αειφορία.

Ιστορική Αναδρομή

Η έναρξη των προσπαθειών μας, μας πάει μερικά χρόνια πίσω. Όλη η προσπάθεια ξεκίνησε το σχολικό έτος 2004 – 2005 όταν το Σχολείο μας εντάχθηκε στο πρόγραμμα Σχολικά Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης χρηματοδοτούμενο από το Πανεπιστημίου Αιγαίου στα πλαίσια του ΕΠΕΑΕΚ ΙΙ Μέτρο 2.6. Ενέργεια 2.6.1 με τίτλο «Ο Ήλιος με τον Άνεμο Συναντούνται και Ενώνουν τις Δυνάμεις τους».

Εφαλτήριο για την ενασχόλησή μας με το θέμα αποτέλεσε το γεγονός ότι κατοικούμε σε ένα από τα κυκλαδονήσια τα οποία χαρακτηρίζονται για τη μεγάλη ηλιοφάνεια και τους ισχυρούς ανέμους που πνέουν κατά τη μεγαλύτερη διάρκεια του έτους. Επίσης το σήμα κατατεθέν του χωριού μας είναι οι ανεμόμυλοι τους οποίους αντικρίζει κανείς με την είσοδό τους στο χωριό. Τέλος το τοπωνύμιο της περιοχής που βρίσκεται χτισμένο το Σχολείο μας είναι «Μποριάδο» (Βοριάδο) το οποίο προέρχεται από το γεγονός ότι οι βόρειοι άνεμοι πνέουν με ιδιαίτερη ένταση στην περιοχή.

Το πρόγραμμα πραγματεύονταν το θέμα της ενέργειας ως φυσικό μέγεθος και τις πηγές ενέργειας γενικά δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας. Εξετάζονταν, ακόμη, ιστορικά την εφαρμογή των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ιστιοφόρα, ανεμόμυλοι κ.α.) από τα αρχαία χρόνια ως τις μέρες μας. Διερευνήσαμε τη θέση του Ανέμου και του Ήλιου στη μυθολογία, τη λογοτεχνία καθώς επίσης και τη δυνατότητα της μέγιστης δυνατής εφαρμογής τους στην καθημερινή ζωή.

Το πρόγραμμα αυτό χρηματοδοτήθηκε από το Πανεπιστήμιο Αιγαίου με το ποσό των 2.710€, αλλά και από την Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου με το ποσό των 1.000€. Έτσι με αυτά τα ποσά καταφέραμε να καλύψουμε όλες τις ανάγκες του προγράμματος σε αναλώσιμα, μετακινήσεις για επισκέψεις πεδίου, έξοδα οργάνωσης παρουσίασης του προγράμματος και τα έξοδα προβολής και διαφήμισης. Τέλος με αυτά τα χρήματα καταφέραμε να τοποθετήσουμε στο δώμα του σχολείου μια ανεμογεννήτρια και ένα φωτοβολταϊκό στοιχείο τα οποία διοχετεύουν το ηλεκτρικό ρεύμα που παράγουν σε μια μπαταρία και από εκεί τροφοδοτούνται τέσσερις προβολείς για το φωτισμό της αυλής του σχολείου.

Ένα χρόνο μετά από την υλοποίηση του προγράμματος ήρθαμε σε επαφή με εταιρεία κινητής τηλεφωνίας, στην οποία εκθέσαμε το έργο που είχαμε υλοποιήσει καθώς επίσης και τους στόχους μας για την επέκταση της υπάρχουσας εγκατάστασης. Εκείνη από την πλευρά της ανταποκρίθηκε άμεσα στο αίτημά μας και μας χρηματοδότησε σε πρώτη φάση με το ποσό των 15.000€. με τα χρήματα αυτά εγκαταστήσαμε 13 επιπλέον φωτοβολταϊκά στοιχεία συνολικής ισχύος 2,5 Kw. Αφού πήραμε τις σχετικές εγκρίσεις από τη δημοτική αρχή, την έγκρισης της πολεοδομίας, καθώς το Δημοτικό Διαμέρισμα Βίβλου Νάξου είναι παραδοσιακός οικισμός, σήμερα είμαστε στην ευχάριστή θέση να ανακοινώσουμε τη διασύνδεση του συστήματος αυτού με το δίκτυο ηλεκτροδότησης της ΔΕΗ. Είναι ένα σύστημα που παράγει περίπου 3.600 Kwh (κιλοβατώρες) ετησίως, μέγεθος το οποίο μεταφράζεται σε περίπου 3.500kg ρύπων διοξειδίου του άνθρακα (CO2) ελάφρυνσης του περιβάλλοντος.

Το Σχολικό έτος 2007-2008 υλοποιήσαμε ένα ακόμα πρόγραμμα περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης με θέμα τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας , δίνοντας έμφαση στην κατανάλωση ενέργειας, στη ρύπανση και στη διαχείριση των φυσικών πόρων και στα πλεονεκτήματα και στα μειονεκτήματα τους χρήσης των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας.

Συμπεράσματα

Ευθύς εξ αρχής ο στόχος μας ήταν να μπορούμε να καλύψουμε σε ηλεκτρική ενέργεια τους ανάγκες του σχολείου με το ηλεκτρικό ρεύμα που θα παράγουμε μόνοι τους, ώστε τα παιδιά να μπορούν εύκολα να διαπιστώσουν τη χρησιμότητα και την αξία τους χρήσης των ΑΠΕ. Ο αρχικός στόχος επετεύχθη, δε μένει παρά η διαρκής παιδαγωγική αξιοποίηση όλης αυτής εμπειρίας από τους μαθητές του Σχολείου μας και η μετάδοσή της σε όσους άλλους έχουν ανάλογο ενδιαφέρον.

Κλείνοντας την παρουσίαση αυτή κρίνω σκόπιμο να αναφέρω ότι οι σημαντικότεροι παράγοντες οι οποίοι παίζουν ρόλο στην υλοποίηση τέτοιων προσπαθειών είναι το παιδαγωγικό και συναδελφικό κλίμα του σχολείου, η παρουσία σταθερού εκπαιδευτικού προσωπικού, το όραμα των εκπαιδευτικών, η όρεξη για ανιδιοτελή προσφορά , και η αγαστή συνεργασία με το σύλλογο γονέων και κηδεμόνων.

Οι προσπάθειές μας προς ένα αειφόρο σχολείο δε σταματούν εδώ, είδη από φέτος έχουμε ξεκινήσει και πάλι μια σειρά προσπαθειών προς την κατεύθυνση της αειφορικότητας τους σχολείου μας, οι οποίες ευελπιστούμε να ευοδωθούν και να είμαστε στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσουμε τα αποτελέσματά τους στο εγγύς μέλλον.

Φορείς με τους οποίους Συνεργαστήκαμε

i. Δ/νση Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Κυκλάδων

ii. 1ο Γραφείο ΠΕ Νάξου

iii. Σχολικοί Σύμβουλοι

iv. Δρ. Ευάγγελος Ι. Μανωλάς Επίκουρος Καθηγητής Δημοκρίτειου Παν/μίου Θράκης

v. Δρ. Μαλανδράκης Γεώργιος , Λέκτορας του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας

vi. Πανεπιστήμιο Αιγαίου

vii. Σύλλογος Γονέων και Κηδεμόνων Δημοτικού και Νηπιαγωγείου Βίβλου Νάξου

viii. Αναπτυξιακή Εταιρεία, Αριάδνη Α.Ε.

ix. Ένωση Αγροτικών Συνεταιρισμών Νάξου

x. Δήμος Νάξου

xi. Εταιρεία Κινητής Τηλεφωνίας Vodafone (Χρηματοδότηση)

xii. Εταιρεία ΗΛ.ΒΙ.Ο.ΚΑΤ. (αγορά και εγκατάσταση φωτοβολταικών)

xiii. Εταιρεία ΑΕΤ Solion (αγορά και εγκατάσταση αρχικού συστήματος)



Δεν υπάρχουν σχόλια: